.
Willibald Sauerländer reviews the exhibition
L’Armoire secrète: Eine Leserin im Kontext (The Secret Cabinet: A Reader in Context), an
exhibition at the Oskar Reinhart Collection, Winterthur, Switzerland, February 4–May 15, 2011.
in New York Review of Books, April 28 2011 issue, in an article titled Quiet
Genius - here's an excerpt:
"The high point of the show is La Femme à la perle from the Louvre. The title is eloquently
misleading, for what gleams on the sitter’s chaste brow is not a pearl but only a leaf. Again we
have a picture of a Parisienne—we even know the model’s name—dressed as an Italian peasant,
but above all, it is a daring metamorphosis of the most famous portrait of the Italian Renaissance,
Leonardo’s Mona Lisa. We know Leonardo’s portrait as a work shrouded in legend, inviting
travesty, mystified by exegetes. Corot’s portrait is the purest echo of that masterpiece.
His circumspect approach does not subvert Leonardo’s greatness. Here too, he remained the lark
next to the eagle. He has adopted everything from his predecessor—the shadows playing about the
eyes, mouth, and cheeks, the hands laid one upon the other—but the appearance of La Femme à la
perle seems suffused with the naturalness of Corot’s landscapes. She is a Mona Lisa who has read
Rousseau."
Here are the two portraits discussed side by side:
Left: Jean-Baptiste-Camille COROT: La Femme à la perle, circa 1858–1868,
Musée du Louvre, Paris
Right: Leonardo di ser Pietro DA VINCI, known as Leonardo da Vinci: Portrait of
Lisa Gherardini, wife of Francesco del Giocondo, between 1503 and 1506, Musée
du Louvre, Paris
Je n'ai pas de contact direct, il est important que vous soyez d'accord avec moi sur ce point, le résultat de ma recherche sera beaucoup plus profond dans la recherche.
ReplyDeletesur les deux portraits
regardé Cela a attiré mon attention
ReplyDeleteregardé bien entre la facon de cest femme au penture
Jean-Baptiste-Camille Corot: La femme à la perle
Mona Lisa, par Leonardo da Vinci,
sur les mains les deux femmes
je pence sur une chose qui vrémant cacher sur cette femme c'est la même
Qu'est-ce que cela signifie?
regarder la façon de c'est main la meme façon
Les mesures non plus de soixante-quinze
Regardez le bout des doigts
la façon de les doigts
regarder la façon de c'est main la meme façon
Je regarde ces deux dessins comme la même femme
Je veux trouver le secret du dessin
Mais positionné légèrement différemment sur l'avant-bras. La Joconde est au poignet. L'autre est sur les avant-bras.
ces la meme femme
Ils sont célibataires et peints deux fois quand ils étaient jeunes et après qu'ils sont devenus adultes voir bien
je pence sur ça
entre 1516 est 16870
regardé la date de penture
est tu vas compris
Elle a laissé ses habitudes dans la façon dont elle était assise
Tout le monde à une habitude
je veux dire 1687?
je suis trés sur
ces la meme femme
La posture des mains est identique
Elle est restée anonyme dans les deux règles
la femme à la parole et la joconde
Rappeler
je suis sur de ma recherche
Je ne sais pas mais j'ai l'impression que c'est vrai car elles sont sur le même geste et elles se ressemblent
Je n'ai pas de contact direct, il est important que vous soyez d'accord avec moi sur ce point, le résultat de ma recherche sera beaucoup plus profond dans la recherche.
sur les deux portraits
Je suis venu à réaliser que la peinture de Mona Lisa n'est pas pour l'artiste Divense
c'est pour artiste Jean-Baptiste-Camille Corot
Fin de la discussion
Écrivez un message ...
watched This caught my attention
ReplyDeletelooked good between the way of this is hug woman
Jean-Baptiste-Camille Corot: The woman with the pearl
Mona Lisa, by Leonardo da Vinci,
on the hands the two women
I pence on a thing that vehemently hide on this woman it's the same
What does that mean?
look at the way it's hand the same way
The measures were not more than seventy-five
Look at your fingertips
the way of the fingers
look at the way it's hand the same way
I look at these two drawings as the same woman
I want to find the secret of drawing
But positioned slightly differently on the forearm. The Mona Lisa is on the wrist. The other is on the forearm.
these the same woman
They are single and painted twice when they were young and after they became adults see well
I pence on that
between 1516 is 16870
watched the date of hinge
is you understood
She left her habits in the way she was sitting
Everyone has a habit
I mean 1687?
I am very sure
these the same woman
The posture of the hands is identical
She remained anonymous in both rules
the woman speaks and the joconde
Call back
I am sure of my research
I do not know but I feel that it's true because they have the same gesture and they look alike
I do not have direct contact, it is important that you agree with me on this point, the result of my research will be much deeper in the research.
on both portraits
I came to realize that Mona Lisa's painting is not for artist Divense
it's for artist Jean-Baptiste-Camille Corot
End of the discussion
Write a message ...